Název hradu nemá nic společného s okresním městem Blansko v Jihomoravském kraji. V našem případě je to zřícenina hradu, kterou byste našli na stejnojmenném kopci asi 6 km severovýchodním směrem od Ústí nad Labem u obce Ryjice, konkrétně v katastru vesnice Mírkov. Tyčí se na čedičové skále nad údolím Labe v nadmořské výšce 545 m.

Podoba hradu

Z původního pravidelného obvodu vystupovaly dvě okrouhlé bašty, mezi kterými stál obydlený palác. Dodnes se dochovala pouze bašta na severovýchodní straně. Nové průzkumy hradního komplexu dokládají, že původně zde stál dvojdílný hrad a hlavním jádrem byla vyvýšená plocha, kde se měl nacházet trojprostorový palác. Dnes je na tomto místě vyhlídková plošina, ze které je krásný rozhled zejména k jihu a k jihozápadu do údolí Ryjického potoka a na řeku Labe, dále na kopce Českého středohoří a západním směrem uvidíte Bukovou horu s vysílačem, na jihu pak město Ústí nad Labem.

Historie hradu

První dochované zmínky o hradu pocházejí z roku 1401, ovšem předpokládá se, že oblast kolem něj byla osídlena již předtím. Po většinu času byl hrad v držení Vartenberků. Další majitelé zřejmě patřili k odpůrcům Václava IV., který nechal hrad dobýt a roku 1417 ho zastavil Bohuši ze Zvěřince. R. 1421 získal hrad Albrecht Šenk z Landsberka, který jej přenechal míšeňským vévodům. Postupně se zde vystřídalo několik dalších rodů. Po roce 1585 prošel hrad renesanční úpravou opevnění, na počátku 17. století sloužil jako vězení. Po třicetileté válce jej šlechta přestala obývat a stěhovala se do blízkého zámku v Krásném Březně a hrad začal pustnout.

Kudy na hrad

Pojedete-li autem z Ústí nad Labem po levém břehu Labe směrem na Děčín, odbočte vlevo na Neštěmice a dále vpravo na Ryjice nebo vlevo na Mírkov. Do těchto obcí je také dobré spojení autobusy MHD z Ústí. Nejlepší variantou je dojet do centra Ryjic například linkou č. 19 z hlavního ústeckého nádraží. Odtud se vydáte pěšky do kopce po silnici po zelené značce směrem k obci Lipová. Po kilometru dojdete k rozcestníku Nad Ryjicemi, odkud můžete pokračovat po zelené či žluté, ale obě vedou stoupáním lesem, kdy cestou minete osadu Blansko až se ocitnete na vrcholu u hradu.